Марияна Стоянова: Фотографията за мен е забавление, страст и отговорност
Ако се питате дали забавлението и страстта могат да вървят ръка за ръка с отговорност, вижте снимките на Марияна Стоянова. Те ще ви отговорят на въпроса утвърдително, а на Велики вторник в Dynaphos ви разказваме как тя е успяла да ги съчетае в едно.
НАЧАЛОТО
Интересът на Марияна към фотографията е отпреди 13 години. По това време се появява дъщеричката ѝ и тя решава да съчетае времето на отглеждането ѝ с творческо занимание.
„По професия съм зъботехник. Но имах много време. Исках да ми се получава по-добре това, което приготвях в кухнята си. Така започнах да снимам. Фотоапаратът ми беше Sony, даже не помня какъв точно модел беше.“
От любителското изпълнение до поръчките минават 3 години. През това време Марияна не само се учи чрез много четене, посещение на уъркшопи и най-изпитания метод „проба-грешка“, но и променя обектите си на снимане: от кулинарни изкушения към деца, а след това и към мода.
„Дъщеря ми растеше, беше ми забавно да я снимам. После започнах да снимам моделите на моя приятелка, дизайнер. И така направих студио.“
ТЕХНИКАТА И РЕКВИЗИТЪТ
До днес Марияна сменя няколко фотоапарата. Първият ѝ професионален е Canon и досега тя остава вярна на тази марка.
“Mъжът ми му кипи първият Canon. От две седмици съм с Canon EOS R6 Mark II. За снимките в студиото използвам смесено осветление – импулсно и постоянно, в зависимост от това, което искам да постигна. Навън ползвам естествена светлина“.
ЕСТЕСТВЕНАТА СВЕТЛИНА
Марияна споделя, че снимките сред природата са ѝ любими. Особено обича естествения декор на село Драка. В една демонстрация на живо в Dynaphos тя бе разказала как дори между дъждеца е подреждала маса, като в подготовката за кадрите е въвлякла голяма част от родата.
„Дъждът беше ситен като роса. В момента, в който спря, изкарахме кексовете. Самата светлина е дифузна, мъглива, и капките изпъкват. А реквизитът, който ни подарява прородата – гъбките по полянката например - създават излключителна атмосфера.“
Освен естествения реквизит, Марияна много често сама си го изработва – глинена купичка, ръчно направен фон с различни текстури... А светлината избира според заданието. Допада ѝ да снима и преди залез, когато слънцето е ниско.
„Всичко е въпрос на идея – какво ми се иска да постигна. Когато снимам за себе си, за моето портфолио, обичам да експериментирам, размествам на момента. Когато виждам, че кадърът се получава, после променям композицията. Като цяло се наслаждавам на снимането. Когато работя с клиент, тогава всичко предварително е начертано. Имам и конкретна тема. Понякога за 6 кадъра снимам два дни“.
ПО ВЕЛИКДЕН
Великден е времето, в което освен духовното послание на празника, семействата се събират заедно около трапезата. Марияна Стоянова вече е направила няколко свои кадъра и сме щастливи, че тук и в галерията ги предоставя за читателите на блога ни.
И защото социалните мрежи се пълнят със снимки на домашни великденски яйца и ястия, ето някои малки трикове, които тя споделя, вместо съвет, за да станат кадрите ви по-хубави:
„Измислете си идея, сгответе един ден по-рано, за да не сте уморени. После купете или си изберете нещо, което ви харесва – може да е дори салфетка – и композирайте кадъра, без да бързате. Не забравяйте да го направите с любов“.
ПОСЛАНИЕТО
А фотографията, като творческа професия, винаги има послание. За Марияна Стоянова то е да работиш точно така, както започна и тази статия – със забавление, страст и... отговорност!
Още за работата на Марияна Стоянова може да научите от професионалните ѝ сайт и фейсбук, а какви тайни от кулинарната ѝ фотография разбули пред аудиторията на Dynaphos, може да проследите в това видео в нашия youtube канал.
Снимките в тялото на статията и в галерията са нейни и са ни предоставени специално за читателите на блога. Автор на снимката към заглавието е Соня Ламар.
Светли Великденски празници от Dynaphos!